Blogger
Image default
Bedrijven

Wat is een KPI dashboard?

Heeft u wel eens gehoord van een KPI dashboard? De letters KPI in deze naam staan voor ‘key performance indicators’. Wikipedia vertaalt dit als ‘kritieke prestatie-indicatoren. Maar wat houden deze zogenoemde indicatoren nu eigenlijk in? 

Kritieke prestatie-indicatoren zijn variabelen die worden gebruikt om de prestaties van een bedrijf of onderneming te analyseren. Naar aanleiding van de analyses van deze gegevens kunnen ondernemingen hun strategie voor de korte en lange termijn bepalen. Een KPI dashboard is dus een overzicht van alle prestaties en gerelateerde gegevens van een bedrijf. 

De functie van een KPI dashboard 

Dit overzicht bestaat uit verschillende soorten indicatoren. Een paar hiervan zijn: 

  • Algemene KPI’s of indicatoren (groei van bedrijfswaarde, aantal nieuwe klanten, groei van marktaandeel, et cetera) 

  • Financiële indicatoren (openstaande rekeningen, uitstaande schulden, omloopsnelheid omzet, enzovoort) 

  • Verkoop indicatoren (o.a. verkoopstrategieën, verkoop kennis, commerciële cultuur) 

Een KPI dashboard wordt opgebouwd aan de hand van het soort indactoren dat voor uw bedrijf van toepassing is. Hierboven staan er slechts een paar. De functie hiervan is alle benodigde gegevens te verzamelen op basis waarvan de koers van een organisatie wordt bepaald. 

Wat dit voor u betekent 

Wanneer u werkt met een KPI dashboard, heeft u elke dag alle informatie tot uw beschikking aan de hand waarvan u weloverwogen beslissingen kunt nemen. Dit houdt in dat u op een centrale plek online een handig overzicht heeft. En dit is niet alleen heel prettig voor uzelf, maar ook voor bevoegd personeel binnen uw organisatie. Zij hebben namelijk toegang tot deze data en kunnen een plan opstellen wanneer bedrijfsstrategieën zouden moeten worden bijgesteld. Indien u niet weet hoe u zoiets voor uw onderneming moet realiseren, kunt u terecht bij een bureau dat zich specialiseert in het opstellen van dergelijke online-overzichten. Voor een succesvol bedrijf is dit eigenlijk een must.

http://www.4internetgroep.nl/inzicht-dashboarding/marketing-sales-dashboarding/