Betaalbaar logo

Wat is een logo?

Een logo is een beeldmerk van een organisatie of merk dat wordt ingezet voor de herkenbaarheid van het merk in communicatie-uitingen. Een logo kan een zuiver grafisch symbool zijn, of bestaan uit tekst die op een onderscheidende manier is opgemaakt, of een combinatie hiervan.

Waarom een logo?

Als bedrijf of wat voor club dan ook is het vaak wenselijk dat de omgeving weet dat je bestaat. In het geval van een bedrijf wil je bekend zijn zodat een klant als hij een product wil aanschaffen aan jou zal denken en het bij jou koopt. Maar om een bedrijf te kennen of onthouden heb je in ieder geval een naam nodig. En als je er ook nog een plaatje bij hebt, wordt het nog een stuk gemakkelijker. Vergelijk het met een persoon. Die kun je pas kennen op het moment dat je diens naam weet. Als je bovendien zijn of haar gezicht kent, zul je de persoon nog beter onthouden. Kortom: naam en logo is eigenlijk de naam en het gezicht van een bedrijf.

Wat vertellen de kleuren van een logo?

Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen je logo herinneren, kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor ben je makkelijk herkenbaar, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap. Kleur speelt hierin een belangrijke rol.

Proces van logo ontwerp

ij het ontwerp logo ontwikkelen proces heeft u de keuze uit een beeld,- of woordmerk of een combinatie daarvan. Een woordmerk omvat alleen maar letters, waarbij typografie een rol speelt. Bij typografie gaat het voornamelijk om het lettertype en de grote van de letters.

Als u een heldere lijn door wilt voeren is de keuze van de letter en de vorm essentieel. Het moet passen bij het karakter van het bedrijf, oftewel de huisstijl. Zodra een afbeelding wordt toegevoegd in een logo, spreken we over een beeldmerk. Een beeldmerk geeft het karakter van een onderneming weer in de vorm van een illustratie of symbool. In de meeste gevallen wordt er gebruik gemaakt van een woordmerk in combinatie met een beeldmerk.

Een logo is vaak één van de eerste verschijningsvormen die een (potentiële) klant van uw onderneming ziet. Het is zeer bepalend voor bij de eerste indruk. Onbewust ontwikkelen mensen in een paar seconden een positief of negatief beeld. Op basis van de eerste indruk beslissen ze of ze met een desbetreffende onderneming door willen gaan.

Het is daarom essentieel dat de eerste indruk goed is. Een eerste indruk kunt u immers maar één keer maken. Bovendien is wetenschappelijk bepaald dat een negatieve indruk lastig te veranderen is. Ons brein houdt niet van deze verandering. U moet dus heel goed nadenken op welke manier u (potentiële) klanten positief wilt benaderen en wat u daarbij uit wil stralen.

De grote hamvraag hierbij luidt: “Hoe bereik ik op de juiste manier mijn doelgroep?” en hoe kan ik een bedrijfslogo laten ontwerpen wat hierop aansluit?

Enkele tips voor logo ontwerp

Het grootste gedeelte van onze eerste indruk wordt bij een logo beïnvloed door de kleur en vorm. Gedachteloos dragen deze kenmerken bij aan de herkenbaarheid van een logo. Ze brengen een begrijpelijke boodschap over, waar uw doelgroep uiteindelijk hun eigen betekenissen aan verbinden.

Kleuren en vormen kunnen vele associaties opwekken. Zo kan de kleur rood en/of de ronde vorm geassocieerd worden met de betekenis liefde. Wel moet u er rekening mee houden dat deze aspecten ook anders geïnterpreteerd kunnen worden. Het allerbelangrijkste is dat de aspecten geen negatieve associaties oproepen.

Dit kan namelijk tegenovergestelde gevoelens oproepen, wat veel verwarring kan opwekken bij de doelgroep. En we willen tenslotte allemaal dat een logo een positieve associatie opwekt. Een associatie waaruit herkenbaarheid voort vloeit. Door een logo in alle eenvoud te ontwerpen, passend bij uw onderneming, kunt u dit mede bereiken. En ook met een eenvoudig logo kunt u de aandacht trekken in het ruime aanbod is gebleken.

Laat daarom alle overbodige onderdelen achterwegen. Juist door alle eenvoud vormt een bedrijfslogo laten ontwerpen een sterk fundament voor de algehele huisstijl van de onderneming.

 

15 euro logo’s 

Dit vind je misschien ook leuk...