Blogger
Image default
Gezondheid

Advies voor slaaptraining van je peuter

Heb je een energieke peuter die zich verzet tegen bedtijd? Je bent niet de enige! Vaak hebben peuters er gewoon een hekel aan om al hun leren en ontdekken in de wacht te zetten voor een saaie, goede nachtrust. Ze blijven veel liever op om te zien wat jij allemaal aan het doen bent! Bovendien is het normaal dat peuters periodes van angst doormaken waarin ze zich plotseling zorgen maken over het donker of over het alleen zijn in hun kamer voor het slapengaan. Wat je peuter ook uit zijn slaap houdt, hier zijn de hulpmiddelen die je nodig hebt om hem de rust te geven die hij nodig heeft.

 

Voordat je je peuter slaaptraining geeft, probeer …

Om de moeilijkheden met het naar bed gaan te verminderen en je kleintje te helpen de slaap te krijgen die hij nodig heeft, raad ik je aan te beginnen met peutergedrag, geduld te oefenen en deze beproefde peuter-bedtijd-technieken te volgen:

 

Probeer deze peuter-bedtijd routine.

Omdat peuters het beste gedijen op orde, is het belangrijk om een voorspelbare en rustgevende bedtijdroutine vast te stellen. Ongeveer een uur voordat het licht uitgaat, mag je alleen rustig spelen, alle schermen uitzetten, de lichten dimmen en een zacht en ruisend wit geluid aanzetten. (Witte ruis is fantastisch om peuters af te leiden van veelvoorkomende interne slaapverstoorders, zoals tandjes krijgen, en externe verstoorders, zoals een te luide tv). Als je dat nog niet gedaan hebt, introduceer dan een knuffeldier als Slaaptrainer. Het comfort, het vertrouwen en de veiligheid geven die ze nodig hebben om succesvol in slaap te vallen… en in slaap te blijven.

 

Maak een bedtijd-dagboek en lees het voor.

Peuters vinden het heerlijk om te weten wat er komen gaat… dus help ze door een persoonlijk boek te maken met foto’s of illustraties die een typische dag uit hun leven laten zien, inclusief alle stappen van hun bedtijdroutine. Lees het dan regelmatig samen voor, voor het slapengaan en overdag, zodat je kleintje weet wat er van hem verwacht wordt als het bedtijd is.

 

Bied een zachte uitgang aan.

Dit is een strategie die vaak werkt bij peuters die willen dat je bij ze blijft tot ze in slaap vallen: “Kleine onderbrekingen.” Als je bijna klaar bent om ze een nachtzoen te geven, zeg je plotseling: “Oh jeetje! Wacht! Wacht! Een momentje! Ik moet even iets controleren! Ik ben zo terug!” Verlaat dan de kamer voor een paar seconden voor je terugkomt. Als je terugkomt, prijs je je kind voor het wachten. Ga dan verder met de bedtijd routine en maak opnieuw een excuus om weg te gaan. (“Uh-oh! Ik moet op het potje! Geef je liefje een knuffel en ik ben zo terug.”). Herhaal dit een paar keer en verleng geleidelijk de tijd dat je baby moet wachten. Na een paar nachten zal je peuter waarschijnlijk in slaap vallen terwijl hij op je wacht!

 

Geef “speciale pasjes”.

Komt uw peuter regelmatig uit bed om bij u in bed te kruipen of schreeuwt hij naar u dat u terug moet komen na het instoppen? Als dat zo is, overweeg dan om “speciale pasjes” (papieren knipsels of pokerfiches) in de buurt van het bed van je kleuter te leggen en iets te zeggen als: “Als het bedtijd is, kun je deze speciale pasjes gebruiken. Als je me terugroept voor water, een extra kus of iets anders, dan kom ik snel, maar dan moet je me wel een van je pasjes geven”. De clou: als je peuter ’s morgens nog minstens één pasje heeft, mag hij dat inruilen voor een speciaal cadeau, zoals een tijdelijke tatoeage. Als ze twee pasjes hebben, krijgen ze een grotere prijs, zoals een speciale lunch met jou! Dit werkt het beste bij oudere peuters.

 

Hoe je je peuter kunt laten inslapen

Als de bovenstaande technieken niet werken, is het misschien tijd voor een meer directe methode om je peuter in slaap te krijgen. Er zijn hoofdzakelijk twee methodes om je peuter slaap te leren. Denk eraan dat deze slaaptrainingstips bedoeld zijn voor peuters tussen 8 maanden en 3 jaar oud.

 

De “pak op, leg neer” methode voor training van het peuterslapen

Met de “pak op, leg neer” methode, ondersteun je je kind door in de kamer te blijven tot het diep in slaap valt, maar geef je je kind na verloop van tijd meer ruimte en onafhankelijkheid. Deze methode werkt het beste bij peuters van 9 tot 18 maanden. Hier lees je hoe je de “pak op, leg neer” trainingsmethode voor peuters uitvoert:

 

Stap 1: Begin met het afspelen van sterke witte ruis in de kamer van je peuter en ga rustig naast hun wieg of bed zitten.

 

Stap 2: Als je peuter huilt, pak hem dan op en knuffel hem  maar alleen tot hij weer rustig is. Zodra hij rustig is, stop je hem terug in bed.

 

Stap 3: Blijf in de kamer van je peuter tot hij diep in slaap valt.

 

Stap 4: In de loop van een aantal dagen, als je peuter steeds minder huilt, verplaats je de stoel steeds verder van het bedje of het wiegje en steeds dichter bij de deur… tot je uiteindelijk de stoel uit de kamer van je peuter verplaatst.

 

Als je eenmaal de basis van deze slaaptrainingsmethode onder de knie hebt, kun je interrupties aan deze routine toevoegen en een week lang zo’n vijf keer per dag oefenen met geduld hebben. Als je lieveling het ’s nachts beter lijkt te doen en in slaap valt met minder oppakken, begin dan te zeggen, “Wacht! Wacht! Houd je beer vast! Ik ben zo terug!” en ga naar de andere kant van de kamer of verlaat de kamer helemaal voor korte periodes.

 

Voor oudere peuters die al in hun eigen bed slapen, moet je misschien je verwachtingen duidelijk maken. Maak een regel dat je in de kamer blijft… maar alleen als zij in hun bed blijven. Als je kind uit bed komt, bespreek dit dan overdag met het hele gezin en overweeg om “speciale pasjes” op te nemen in je plan voor peuter slaaptraining. Zeg tijdens dit gesprek iets als dit: “Ik weet dat je soms wilt dat mama terugkomt en bij je is nadat je naar bed bent gegaan, maar de regel is dat kinderen, huisdieren en mama’s moeten slapen zodat we de volgende dag gelukkig kunnen zijn en kunnen spelen! Ga je gang en leg de “speciale pasjes” methode uit die ik hierboven heb uitgelegd.

 

Wat als de “pak op, leg neer” peuter slaaptraining methode niet werkt?

Als de “pick up, put down” methode niet werkt, hoef je je geen zorgen te maken! Er zijn nog een aantal andere trucjes die je kunt proberen. (Denk eraan dat de “pak op, leg neer” methode het meest effectief is voor peuters tussen 9 en 18 maanden oud, maar ook succesvol kan zijn naarmate je peuter ouder wordt). Als je deze slaaptrainingstechniek niet effectief vindt, overweeg dan om de “langer en langer” methode voor peuters te gebruiken.

 

De “langer en langer” trainingstechniek voor peuterslaapjes

De “langer en langer” methode voor peuter slaaptraining is een andere naam voor de graduele uitdovingsmethode, ook bekend als de “schreeuw het uit” slaaptrainingsmethode…maar dan aangepast voor peuters. Je moet voorbereid zijn op enige weerstand als je kiest voor de “schreeuw het uit” peuter slaaptraining methode. Dat zal geen verrassing zijn: peuters hebben een sterke wil! Ik weet dat deze slaaptrainingsmethode niet voor iedereen is weggelegd, maar voor sommige gezinnen werkt het wel. Als het idee van “het uithuilen” je niet bevalt, raad ik je aan om mijn andere tips te proberen! Hier is een diepgaande blik op deze peuter slaaptraining methode:

 

Stap 1: Als je de deur van je peuter dicht doet en hij begint te huilen, laat hem dan drie minuten huilen.

 

Stap 2: Na drie minuten, steek je je hoofd naar binnen om te zien of alles in orde is… en om hen te laten zien dat je de planeet niet verlaten hebt. Zeg: “Ik hou van je, liefje, maar het is tijd om te gaan slapen… dus welterusten.” Hoewel sommige ouders vinden dat een langer bezoek werkt, geeft dit je kind eerder valse hoop dat je hem komt redden en moedigt het meer gegil aan.

 

Stap 3: Nadat u de deur weer dicht hebt gedaan, wacht u vijf minuten en herhaalt u stap 1.

 

Stap 4: Wacht daarna 10 minuten en doe het nog eens. Gluur vervolgens om de 15 minuten naar binnen totdat je peuter in slaap valt.

 

Stap 5: Als je peuter midden in de nacht wakker wordt, kun je een voeding geven als je dat wilt – maar herhaal dan dezelfde “langer en langer” methode.

 

Wees gewaarschuwd: Tijdens de eerste nacht van de “langer en langer” peuter slaaptraining methode, kunnen koppige kleine kinderen een uur of langer huilen. En de tweede nacht kunnen ze zelfs nog langer doorgaan! Maar verlies je vastberadenheid niet. Als je na een uur huilen toegeeft en je kind oppakt, leer je hem precies de verkeerde les: als je maar lang genoeg schreeuwt, krijg je wat je wilt. Dus, als je kunt, hou vol. Meestal is de derde nacht van de “langer en langer” peuter slaaptraining methode veel beter en tegen de vierde nacht, moet je peuter snel in slaap vallen en de hele nacht doorslapen.

 

Wat als de “langer en langer” methode niet werkt?

Als je peuter na de vierde nacht van de “langer en langer” methode nog niet beter slaapt, neem dan een stap terug en denk na:

 

  • Is er op dit moment sprake van stress in het leven van je peuter?

  • Kan het zijn dat je gemengde signalen uitzendt door te veel tegen je peuter te praten of te lang te blijven als je even komt kijken? (Als je een pittig, vasthoudend, opstandig kind hebt, zal te veel aandacht geven hem alleen maar aanmoedigen, dus maak je bezoekjes vrolijk, maar kort).

  • Is de bedtijd van uw kind te vroeg of te laat?

 

Als u denkt dat uw peuter te vroeg naar bed gaat, probeer dan twee of drie nachten 15 minuten later te gaan slapen. Als je vermoedt dat je kleuter te laat naar bed gaat, begin dan om de twee of drie nachten 15 minuten vroeger. Elke aanpak zou binnen een week of twee moeten werken.

 

Uiteindelijk, als je de “langer en langer” / “huil het uit” peuter slaaptraining methode moet gebruiken, probeer dan wat perspectief (en een gevoel voor humor) te houden tijdens deze mini beproeving. Hoewel deze avonden vol geschreeuw eindeloos lijken, zullen ze snel voorbij zijn en jullie zullen allemaal binnen een paar dagen beter slapen. Dus, blijf gefocust op je doel, en doe wat magische ademhaling om jezelf te helpen ontspannen. Blijf jezelf voorhouden dat miljoenen ouders deze ervaring hebben overleefd en dat jij het ook zult overleven!

Wil je meer informatie over slaap neem dan een kijkje op de website van slaaponline.nl.

 

Gerelateerde artikelen

De beste fitness in Zeist

hijama

Orthokliniek Ootmarsum: BioHCG Original en meer