Blogger
Image default
Bedrijven

Een eigen webshop beginnen? We helpen je op weg!

In 2021 was het grootste deel van de nieuw ingeschreven bedrijven bij de KVK een webwinkel. Het lijkt zo makkelijk: iedereen kan een website in elkaar flansen en wat spullen verkopen, toch? In realiteit komt er echter nog best wat bij kijken én gaat er bovendien flink veel tijd in zitten. Met onderstaand advies geven we je een duwtje in de juiste richting, zodat jouw webshop een grotere kans van slagen heeft.

Het begint bij het bouwen van de website

Als je van jouw webshop een succes wilt maken, besef dan goed dat de website je visitekaartje is. Net als bij een fysieke winkel zorgt de uitstraling voor de eerste indruk van de klant. Ook de gebruikservaring tijdens het bestellen is voor klanten essentieel voor hun tevredenheid. Dat betekent dat het verstandig is om hulp in te schakelen van een professional voor het bouwen van je website, als je daar zelf geen ervaring mee hebt.

Als je een beetje handig bent, kun je ook een abonnement nemen bij een e-commerceplatform zoals Shopify of Mijnwebwinkel. Je hoeft dan niet zelf de diepte in te gaan en kunt best eenvoudig de look-and-feel van je webwinkel aanpassen.

Verpakken en verzenden

De orders zullen misschien nog niet direct binnenstromen, maar het is altijd goed om voorbereid te zijn. Zorg dus voor stevig verpakkingsmateriaal waarmee je pakketjes veilig aankomen bij de afzender, zoals kartonnen doosjes of enveloppen. Voor een efficiënt verzendproces raden we daarnaast aan om een labelprinter te gebruiken. Zo print je razendsnel adreslabels en verzendetiketten in het juiste formaat, die je direct op het pakket plakt.

PostNL heeft hier zelfs speciale software voor, die naadloos samenwerkt met de Dymo LabelWriter. Bij het beginnen van jouw webshop is dit dus een hele slimme investering, die je al snel veel tijd gaat schelen!

Naamsbekendheid krijgen

Als de website staat en je de orders kunt verpakken, wordt het tijd om je webshop onder de aandacht te brengen. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

Mond-tot-mondreclame

Uiteraard vertel je al je vrienden en familie dat je je eigen online winkel bent begonnen en vraag je ze om het goede nieuws te verspreiden. Met een symbolische korting voor bekenden stimuleer je ze om de eerste order te doen.

Offline marketing

Leg folders of brochures op de juiste plaatsen. Als je het te verkopen product zelf maakt, bijvoorbeeld sieraden of etenswaren, kun je ook naar bijeenkomsten of beurzen gaan om het aan te prijzen.

Online marketing

Nog belangrijker is het om te zorgen voor een goede online marketingstrategie – het gaat immers om een webshop! Voor de vindbaarheid van je webshop kun je betaalde advertenties maken in Google, maar je kunt ook aan de slag met SEO. Ook hier geldt: als je daar geen ervaring mee hebt, zijn er talloze marketingbureaus of freelancers die je hiermee kunnen helpen.

Zet social media slim in

Dat social media een krachtig hulpmiddel zijn, is waarschijnlijk geen verrassing voor je. Zeker in de beginfase van je webshop kun je dit goed toepassen bij het op de kaart zetten van je product of winkel. Daarnaast is het een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jouw merk. Gebruik de vele mogelijkheden van bijvoorbeeld Instagram om interessante foto’s of filmpjes over je product te maken en deel successen, kortingsacties of leuke weetjes binnen enkele klikken. Zo komt je webshop een beetje tot leven en creëer je er een gevoel bij.

Tevreden klanten komen terug

Vooral nieuwe webshops hebben nog heel wat te bewijzen als het gaat om klanttevredenheid. Daarom is het, zeker in de beginfase, belangrijk om veel zorg en aandacht te besteden aan de ervaring van je klanten. Een persoonlijk, handgeschreven bedankje toevoegen aan de bestelling kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw webshop goed onthouden wordt.

Daarnaast is het essentieel om direct vanaf het begin de allerbeste service te verlenen. Het zal waarschijnlijk best voorkomen dat er iets misgaat met een bestelling, maar als je de klant dan met respect en een glimlach aan een passende oplossing helpt, kan de ervaring alsnog goed zijn.

Tijd om te beginnen

Natuurlijk komt er nog veel meer kijken bij het avontuur van jouw eigen webwinkel. Onthoud hierbij altijd dat je webshop niet in één keer perfect hoeft te zijn. Je kunt beginnen met de basis en vanuit daar verbeteringen doorvoeren. Door te doen, leer je immers het meest! Met bovenstaande aandachtspunten heb je genoeg handvatten om de eerste stappen te zetten. Succes!

Gerelateerde artikelen

Milieuvriendelijk bezig zijn

Hoe lucratief is een webshop?

Waar moet u opletten bij de keuze voor een borstvergroting?