Wat zijn de voordelen van VoiP (Voice over IP) voor bedrijven?

Voice over Internet Protocol (VoIP) is de technologische methode om via internet of een intern netwerk te bellen. Ook bekend als een internettelefoon, is het gebruik van deze manier van communiceren heel populair geworden bij bedrijven; veel organisaties kiezen ervoor om de vaste lijnen die door traditionele telefoonmaatschappijen worden aangeboden, te annuleren. Bedrijven die ervoor kiezen om VoIP-technologie te gebruiken, hebben veel voordelen van VoIP.

 

Kostenbeheersing

Zoals met de meeste zakelijke beslissingen, wordt de keuze van welke communicatiedienst te gebruiken vaak bepaald door de kosten voor het bedrijf. VoIP-technologie wordt niet gereguleerd door de Federal Communications Commission (FCC). Als gevolg hiervan hoeft een VoIP-provider niet dezelfde belastingen te betalen als een traditioneel telefoonbedrijf. Bovendien moet een traditioneel telefoonbedrijf interconnectiekosten betalen wanneer er oproepen worden gedaan aan abonnees van andere telefoonbedrijven. Deze kosten worden doorberekend aan de klanten. De technologie die VoIP mogelijk maakt, vereist deze kosten niet. Als gevolg hiervan betalen zakelijke klanten die gebruikmaken van VoIP-technologie minder per maand dan mensen met een traditionele telefoondienst.

 

Gegevens integratie

Omdat VoIP-technologie internet gebruikt om gesprekken te voeren en te ontvangen, kan een bedrijf het systeem volledig integreren met andere communicatiesoftware. Als een bestaande klant bijvoorbeeld het bedrijf belt om een ​​nieuwe bestelling te plaatsen, zal de beller-ID op de VoIP-telefoon de beller onmiddellijk identificeren. Dit geeft automatisch toegang tot de informatie van de klant, inclusief contactadres, eerdere bestellingen en voorkeuren van een geïntegreerd informatiesysteem. Deze informatie wordt tijdens het gesprek op een scherm weergegeven, zodat de medewerker de oproep accepteert om alle gegevens van de klant direct voor zich te hebben.

 

Draagbaarheid

Net zoals een persoon zich bij een computernetwerk moet aanmelden met een aanmeldings-ID en wachtwoord voor toegang tot zijn werkstation, moet een gebruiker van VoIP-technologie zich aanmelden bij zijn telefoon om oproepen te plaatsen en te ontvangen. Het voordeel van dit feit is dat een medewerker een speciale telefoonlijn onderhoudt. Of hij nu op kantoor of thuis werkt, wanneer hij via zijn ID en wachtwoord inlogt op een telefoon in het VoIP-systeem, kan hij vanaf zijn telefoonnummer bellen en gebeld worden. Dit is met name handig voor bedrijven die telewerkers in dienst hebben.

https://www.speakup.nl/voip-telefonie/voordelen-voip/