Hoe succesvol worden zonder thuisbezorgd.nl?

Restaurants boos op thuisbezorgd.nl

Eind 2017 kondigde thuisbezorgd.nl aan de commissie te willen verhogen per bestelling via het eigen platform van 12%, naar 13%. Dat heeft bij heel veel horecaondernemers boosheid veroorzaakt omdat dit de zoveelste stijging is binnen een relatief korte periode. Maar dat ene procent extra, dat is toch wel te overzien zou je zeggen? Nou nee, zo werkt dat niet.

Het beleid van de afgelopen online bestel platforms

Thuisbezorgd.nl is onderdeel van Takeaway.com, een van ’s werelds grootste eten-bestelsites. Thuisbezorgd.nl is in 2000 opgericht en heeft sindsdien een enorme groei meegemaakt tot een marktleider op het gebied van online eten bestellen in Nederland. Er zijn momenteel ca. 7500 bezorgrestaurants bij het platform aangesloten met ca. 1.000.000 bestellingen per maand.

In het begin stond uiteraard centraal dat de horecaondernemers thuisbezorgd.nl konden gebruiken als een extra verkoopkanaal, om extra bestellingen te genereren. Thuisbezorgd.nl faciliteert de digitale service ( mobiele app, website, afhandeling en betaling ) en de horecaondernemer zorgt ervoor dat het eten wordt bezorgd. Thuisbezorgd ontvangt per bestelling via het platform een commissie, immers de service moet ook onderhouden worden. Tot op een gegeven moment de commissie bijdrages steeds hoger en hoger werden.

Vorig jaar nog kreeg Thuisbezorgd voor elke bestelling die via de website of app wordt gedaan 12 procent commissie. Dat ontvangt het van elk restaurant dat een klant krijgt via het platform. Maar nu heeft Thuisbezorgd aangekondigd de commissie te verhogen en bedraagt deze inmiddels 13 procent. Voor veel ondernemers gaat dat te ver. Waarom? Omdat tijdens de eerste jaren van de bestelwebsite het platform slechts 6 procent commissie vroeg aan de restaurants. Inmiddels is dat dus meer dan verdubbelt en horecaondernemers zijn bang dat er straks geen grens meer is aan de commissie bijdrage. Tijd voor actie dus!

De strijd aan met thuisbezorgd.nl

Voor veel horecaondernemers was de nieuwe verhoging de druppel die de emmer deed overvloeien. Er ontstond veel boosheid onder ondernemers en dat heeft zich geuit in meerdere soorten initiatieven. Eén bekende daarvan is “Horeca in actie” .

Met “Horeca in actie” zijn honderden horecaondernemers eind 2017 een offensief gestart tegen de monopolypositie van thuisbezorgd.nl. Een duidelijk statement naar de steeds maar hogere commissie-eisen. Als reactie hierop hebben initiatiefnemers een nieuwe platform ontwikkeld genaamd eten.com. Dit is een coöperatie gevormd door leden en waarbij de insteek is dat het een transparant platform blijft met duidelijk afspraken die niet te wijzigingen zijn, zonder overeenstemming van de leden zelf. Ook de commissie bedraagt stuk lager dan thuisbezorgd.nl, namelijk 6% en deze blijft altijd gelijk. Het initiatief is afkomstig van initiatiefnemer Sleman Mirza uit Enschede.

Blue Sakura – Een succesverhaal uit Enschede en Zwolle

Een ander trend is dat restaurants zelf beginnen met een online bestelfunctionaliteit op de eigen website. Dit biedt namelijk 2 cruciale voordelen ten opzichte van een platform. Enerzijds hoeft de horecaondernemer geen commissie af te staan, immers de bestellingen worden via de eigen website opgevangen. Anderzijds kan de horecaondernemer zelf promoties inzetten en zelf de verkoopprijzen bepalen wat ten goede komt aan de diesverlening en service. Een goed voorbeeld is Japans Sushi restaurant Blue Sakura.

 

Met 2 vesitingen ( een restaurant in enschede en een restaurant in zwolle ) heeft Blue Sakura in 2017 gekozen voor het vernieuwen van hun website, waarbij de mogelijkheid bestaat online sushi te laten bezorgen via de eigen website. Klanten kunnen betalen via iDeal, een account maken voor herhaal bestellingen en op basis van het af te rekenen bedrag en afleveradres berekent de website automatisch of gratis bezorging mogelijk is.

https://www.bluesakura.nl/

You may also like...