Blogger
Image default
Internet

CRM software voor MKB

Kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) moeten aandacht besteden aan deze drie kenmerken bij het zoeken naar een CRM-systeem. 

Het vooroordeel dat bedrijfssoftware alleen zou renderen van een bepaalde bedrijfsgrootte blijft bestaan. Vaak zijn het juist de kleinere bedrijven die vooral baat zouden hebben bij het gebruik van een geschikt systeem. Ze schrikken echter vaak terug voor potentieel hoge kosten. De zogenaamd hoge inspanning die gepaard gaat met de implementatie van een nieuw systeem vormt ook een onnodig hoge hindernis voor veel bedrijven. Daarom willen we de rol van het CRM-systeem in het midden- en kleinbedrijf (MKB) onder de loep nemen. In het bijzonder moet worden getoond waar deze bedrijven op moeten letten bij het selecteren van geschikte software. Eerst is het echter noodzakelijk om te kijken naar de definitie van een CRM-systeem

Het CRM-systeem: een definitie 

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor Customer Relationship Management. In dit land wordt het ook wel klantrelatiebeheer genoemd of af en toe ook customer care. In de kern is dit de consistente oriëntatie van een bedrijf op zijn eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Omdat geen enkel bedrijf geïsoleerd van zijn eigen klanten kan opereren, kan elk bedrijf profiteren van het gebruik van een CRM-systeem. Om dit te laten slagen, moet de software echter ook zijn afgestemd op gebruik in het betreffende bedrijf. Een factor die hierbij een grote rol speelt is het scala aan functies. CRM-systemen kunnen functies hebben van verkoop, marketing, klantenservice, contactbeheer, callcenter, workflowbeheer en projectbeheer. Niet elk bedrijf heeft echter functies nodig op al deze gebieden. Een callcentermodule is bijvoorbeeld alleen de moeite waard als je ook je eigen callcenter exploiteert. 

CRM voor digitale transformatie in het MKB 

Een CRM-systeem kan dus een belangrijke bijdrage leveren aan het binnenhalen van de digitale transformatie in uw bedrijf. Kleine en middelgrote bedrijven hebben enkele basisvereisten voor een geschikt systeem. Er moet echter eerst worden benadrukt dat elk bedrijf uiteindelijk individuele vereisten heeft die verschillen van die van anderen van zijn eigen bedrijfsgrootte of branche. Toch hebben mkb’ers vaak baat bij de goedkoopst mogelijke CRM-software, omdat het budget in kleinere bedrijven voor dergelijke investeringen vaak krap is. Daarnaast moeten kleinere bedrijven ook overwegen om cloudgebaseerde software te gebruiken. Software-as-a-Service-systemen worden geassocieerd met veel minder inspanning op het gebied van onderhoud, reparatie en implementatie dan on-premises systemen, zodat bedrijven zonder eigen IT-afdeling zich kunnen concentreren op hun core business. Last but not least wordt ook het gebruik van modulaire software aanbevolen. Als bedrijven een veranderingsfase doorlopen, kunnen indien nodig eenvoudig verdere modules en functies worden geboekt. 

Een blik op Teamleader CRM

Een van de systemen die geschikt is voor gebruik in het MKB is Teamleader CRM. Het bedrijf achter het systeem biedt zijn klanten twee verschillende versies qua bedrijfsgrootte: Teamleader Focus en Teamleader Orbit. De eerste is specifiek gericht op bedrijven met 1-20 werknemers. Dat laatste is daarentegen gericht op bedrijven met maximaal 1.000 werknemers. Of het systeem ook geschikt is voor gebruik in uw eigen bedrijf moet van geval tot geval worden gecontroleerd.