Jim Collins geeft op deze vraag in een antwoord in zijn bestseller Good to Great. Hij deed onderzoek naar de overeenkomsten van echt succesvolle ondernemingen. Met een team van 15 mensen zocht Collins 5 jaar naar bedrijven die op enig moment een spectaculaire verbetering in hun financiële resultaten hadden weten te boeken en die de opgaande lijn minimaal 15 jaar wisten vast te houden. Zij lichtten 1435 bedrijven door. Een van de bevindingen is dat ‘great companies’ eigenlijk egels zijn – simpel en een beetje sjofel, die één ding erg zeker weten en daarbij blijven. De kern van het Egelprincipe is waarin een organisatie de allerbeste zou kunnen worden. Het gaat niet om wat een organisatie zou willen. Het Egelprincipe is niet een doel, een strategie of een intentie; het is een inzicht! Het principe bestaat uit het overlappende deel van de volgende drie delen:
Deze vragen kunnen eenvoudig toegepast worden op mensen en hun loopbaankeuzes. Ze lijken alle drie makkelijk te beantwoorden, maar daarvoor moet je doorgaans toch wel diep in de spiegel kijken. Om een goed / compleet antwoord te geven, moet je helemaal los komen van alle vooroordelen en aannames die je nu hebt. Het kan zeer zinvol zijn om deze vraag samen met een outplacementbureau te beantwoorden. Een goede outplacement-coach helpt je om dieper te kijken en boven tafel te krijgen waar het om draait. Meer informatie over outplacement en loopbaanadvies vind je op Outplacementverzkering.nl. |
https://www.outplacementverzekering.nl |